کد خبر: 88341تاریخ انتشار : 8:45:39 - شنبه 11 جولای 2020

سیف: تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن شدنی است

سیف: تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن شدنی است

مدرس قرآن‌کریم معتقد است که جهت تحقق فرمایش حضرت آقا، قدم اول این است که آموزش حفظ را به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم کنیم.

– اخبار فرهنگی – به گزارش تسنیم، سومین برنامه “حیات طیبه” در محل شورای عالی قرآن برگزار شد. این برنامه که بامحوریت یکی از پیشکسوتان قرآنی کشور و با حضور یکی از قاریان ممتاز برگزار می‌شود در این نوبت، پذیرای استاد سیدمهدی سیف از اساتید با تجربه در امر آموزش قرآن و داور بین‌المللی مسابقات قرآن، همچنین محمدحسن موحدی قاری ممتاز کشورمان بود.صداقت و ثبات قدم در مواجهه با قرآن سیدمهدی سیف درباره نهادینه کردن فرهنگ قرآنی گفت: اگر آنگونه که قرآن برای ما ترسیم کرده با آن ارتباط برقرار کنیم، نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه آسان و میسر می‌شود. ما امکانات و نعمت‌های فراوانی داریم اما در نحوه استفاده از آن ضعیفیم و پایمان می‌لنگد. اگر در مواجهه با قرآن صادق و ثابت قدم باشیم، خود قرآن راه بهره‌گیری از خودش را به ما نشان می‌دهد، قرآن عزیز فرموده: “والذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا”.ضعف اکثریت مطلق معلمان در موضوع قرآن! این کارشناس برجسته قرآنی ادامه داد: گروه قرآن دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش که متأسفانه چند سال است استقلال خود را از دست داده و با درس دینی ادغام شده، مغز متفکر آموزش قرآن در سطح ملی است؛ بنابراین جایگاه آن باید در تراز جمهوری اسلامی باشد، نه آن چه هم‌اکنون است.یکی از نتایج نگاهی که قائل به این اهمیت ویژه نباشد همین می‌شود که متأسفانه اغلب معلمان عزیز به‌ویژه در مقطع تحصیلی ابتدایی در امر قرآن ضعف دارند؛ هم در قرائت، هم درک مفاهیم و هم در تسلط بر روش‌های تعلیم و تعلم قرآن.مدرس پیشکسوت کشورمان افزود: قرآن کریم در جمهوری اسلامی باید محور باشد. همه دروس از جمله دینی و عربی، فرع قرآنند اما در حال حاضر برعکس است‌؛ مثلاً یکی از فروع عربی، درس قرآن است؛ یعنی محوریت با عربی است نه قرآن! ما باید عربی را برای قرآن یاد بگیریم نه این که آیات قرآن بشود شاهدِ مثال درس عربی! نسبت درس قرآن با درس دینی هم همین‌گونه است. در نظام آموزشی اسلامی، همه دروس حتی ریاضی، شیمی، زیست‌شناسی و امثال آن باید با محوریت قرآن عرضه شوند، در غیر این صورت، نظام درسی ما سکولار خواهد بود.کسب علم برای رسیدن به حیات طیبه سیدمهدی سیف ادامه داد: نباید نظام آموزشی طوری طراحی شود که علم را برای علم فرا بگیریم و نه برای حیات طیبه. حیات طیبه، زندگی خداپسندانه است؛ قرآن فرموده: ” إن أحسنتم أحسنتم لأنفسکم”، یا در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: “من عمل صالحاً فلنفسه”. عمل ما وقتی خدایی شد، منافع آن به خودمان برمی‌گردد.تربیت ۱۰ میلیون حافظ، امری شدنی است مدرس قرآن درباره مطالبه رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که ۱۰ میلیون حافظ تربیت شود، اما متأسفانه خیلی از ما آن را جدی نگرفتیم! چرا؟ پس معنای رهبر که توصیه و امر او باید مورد اطاعت باشد چه می شود؟ بعضی دوستان می‌گویند این کار، شدنی نیست؛ اما بنده که معلم هستم می‌گویم شدنی است، خوب هم شدنی است. کلام رهبرمان حکیمانه است، أفلم یدّبّروالقول؟ به نظرم ما هنوز قول رهبر عزیزمان را تلقی نکرده‌ایم. جهت تحقق این فرمایش حضرت آقا، قدم اول این است که آموزش حفظ را به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم کنیم. تربیت ۱۰ میلیون حافظ، ناظر به آموزش عمومی است که آموزش و پرورش نقش اساسی در آن دارد. در آموزش عمومی، کیفیت امر تحفیظ، نسبی و مقدماتی است نه مسابقاتی. بنا نیست از آن توقع خروجی امثال استاد پرهیزکار را داشته باشیم.فعالیت های قرآنی نباید منحصر به مسابقات بشود محمدحسن موحدی از قاریان ممتاز کشورمان و میهمان دیگر برنامه”حیات طیبه” گفت: در کشور ما معمولاً اینگونه است که هر وقت به کسی مأموریت داده می‌شود تا کار فرهنگی و قرآنی انجام دهد، بلافاصله پیشنهاد برگزاری مسابقه قرآن را ارائه می‌کند. در اینکه مسابقه قرآن یک شور و هیجان موقت ایجاد می‌کند، حرفی نیست اما قطعاً یک کار ریشه‌ای و با تأثیرگذاری دائمی نیست. به همین علت کارکرد مسابقات قرآن، دوسه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کم رنگ شده و در سال‌های اخیر مورد استقبال عموم مردم و حتی جامعه قرآنی قرار نمی‌گیرد.وی ادامه داد: متأسفانه با وجود تجربیاتی که کسب‌شده، همچنان اصرار بر این است که مسابقات با همان روش ۴۰ سال پیش برگزار شود. به نظرم همه فعالیت‌های قرآنی منحصر به مسابقه نیست، مسابقه هم منحصر به شکل و قالب فعلی نیست. اقتضای روزگار ما این است که کرسی‌های آزاداندیشی تأسیس شود و به سؤالات و شبهات متعدد قرآنی و دینی مردم پاسخ داده شود.انتهای پیام/
لینک منبع خبر: اینجا کلیک کنید

خبر جدید  برپایی جشن‌های ۴۰ سالگی انقلاب در ۵۰۰ مسجد تهران