کد خبر: 87395تاریخ انتشار : 21:23:27 - دوشنبه 11 نوامبر 2019

خانه مشترک بشریت را بنا کنیم

خانه مشترک بشریت را بنا کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد حوزه در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی در سخنرانی خود در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای واتیکان که (۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه) در محل این سازمان برگزار می‌شود، با اشاره به موضوع برادری انسانی گفت: منظور از این عنوان، این است که برادری به عنوان پدیده‌ای […]

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد حوزه در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی در سخنرانی خود در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای واتیکان که (۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه) در محل این سازمان برگزار می‌شود، با اشاره به موضوع برادری انسانی گفت: منظور از این عنوان، این است که برادری به عنوان پدیده‌ای حقوقی و اساسی‌ترین رابطه بین دو یا چند نفر از انسان بودن شروع می‌شود. وی ادامه داد: در واقع، برای تحقق برادری با اوصافی که بیان شد صرف انسان بودن دو طرف کافی است و نیازمند هیچ اضافه دیگری نیست؛ چنان که مانع تحقق این برادری چیزی نیست جز لجاجت عامدانه، داشتن روحیه و منش استکبار، ظلم و تحقیر دیگران. بنابراین اختلاف در باورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حتی دینی و مذهبی و … نباید مانع این پدیده الهی (برادری) با آثاری که بر آن مرتبت است، باشد. آیت‌الله علیدوست تأکید کرد: قرآن کریم کتاب آسمانی پیامبر اسلام(ص)، ۱۳ مرتبه آنچه را ما «برادری انسانی» می‌نامیم، ذکر کرده است. از جمله در سوره اعراف (سوره هفتم) در آیات ۶۵، ۷۳ و ۸۵ خداوند به ترتیب پیامبران خود یعنی هود، صالح و شعیب را برادران قوم خود می‌داند. همین وضعیت در سوره شعراء آیات ۱۰۶ و ۱۶۱ نسبت به دو پیامبر نوح و لوط نیز حاکم است. وی در ادامه، گفت: واضح است که تنها وجه اشتراک این پیامبران با قوم مخالف، مشرک و بی ایمان خویش، انسان بودن دو طرف بود و نه چیز دیگر. بی تردید پی ریزی و تأکید چندین باره خداوند در قرآن کریم بر «اخوت انسانی» از سر اتفاق و ناحساب شده نیست؛ بزرگترین پیام این رفتار و حرکت مبارک، ایجاد محکمترین و حقوقی‌ترین ارتباط بین انسان‌هاست با هرگونه ایدئولوژی و باوری که دارند. استاد حوزه تصریح کرد: رفتار قرآن کریم سرمشقی شد تا بزرگان اسلام نیز از این حرکت پیروی کنند. پیامبر عظیم الشأن اسلام در کلامی تابناک و بس کریمانه همه مسلمانان را دعوت می‌کنند که خود را برتر از هیچ کسی تصور نکنند، بلکه دیگران را بهتر از خود فرض کنند. ایشان مهم ترین وصف انسان مؤمن و عاقل را این گونه بیان می‌کنند: « أَحَداً إِلَّا قَالَ هُوَ خَیْرٌ مِنِّی». برادری انسانی در قرآن کریم در کلام امام علی(ع) در قالب «همسانی در نوع انسانی و خلقت» دنبال می‌شود. امام صادق(ع) هم دانشگاهی را پی ریزی کردند که دانشجویان آن از همه اقوام بودند. دانشگاهی برای انسان. آیت‌الله علیدوست افزود: ما مسلمانان اسلام را «جامع، جهانی و جاودان» می‌دانیم و چنین آئینی نمی‌تواند جز به برادری انسانی دعوت کند، چنان که دعوت همه پیامبران الهی نیز در همین راستا بوده است. وی در پایان سخنانش، خاطرنشان کرد: به امید آن که بتوان با این بنیان رفیع و اساسی خانه مشترک بشریت را براساس معنویت، صلح و پیشرفت بنا کرد، زیرا امروزه وظیفه‌ای سنگین‌تر از این تکلیف بر دوش فرهیختگان، عالمان، مصلحان و صالحان از هر قوم و ملیت و دین نیست. سابقه گفت‌وگوهای دینی بین جمهوری اسلامی ایران و واتیکان به اولین گفت‌وگوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان در سال ۱۳۷۳ باز می‌گردد که اولین نشست در تهران برگزار و تاکنون ۱۰ دور از گفت‌وگوها به صورت دو سالانه یک نوبت در رُم و یک نوبت در تهران برگزار شده است.
لینک منبع خبر: اینجا کلیک کنید

خبر جدید  آشنایی با روش تحلیل محتوای متون دینی